Entegre Pazarlama İletişimi
Hemen bütün şirketlerin temel sorunlarından birisi de hedef kitle ile
en doğru iletişim yolunu bulmaktır. Geleneksel medya araçlarının geçmişte sahip
olduğu tartışmasız üstünlük artık sona erdi. Hangi medyanın, hangi mecranın daha
etkili olduğu sürekli tartışılıyor. Televizyon reklamlarının etkisi kuşkusuz
çok fazla. Ancak giderek artan kanal sayısı, kanalların çeşitli segmentlere
odaklanması ve tüketicilerin artan özgürlüğü reklamların tahtını çoktan sallamaya başladı bile.
Gazete reklamları da internet yüzünden eskisi kadar rağbet görmüyor. Kaldı ki
71.5 milyon nüfusa sahip ülkemizde toplam tiraj birkaç milyonu geçmiyor bile.
Öte yandan neredeyse 40 milyon mobil telefon abonesi var. Bu gelişmeler hedef pazarla iletişimin
her geçen gün daha da zor olacağını gösteriyor. Bu güçlükleri aşmak için
firmanın tüm iletişim imkan ve çabalarının birleştirilmesi ve bütün olarak
tasarımlanması gerekir.
Entegre pazarlama iletişimi çeşitli iletişim disiplinlerinin stratejik
rollerinin değerlendirildiği ve bu disiplinlerin birleştirilerek açıklık,
tutarlılık ve maksimum iletişim etkisinin sağlanmasını amaçlayan katma değere
sahip bir planın uygulanmasını içeren yönetim ve planlama sürecidir. Bu süreçte
işletmenin pazarlama iletişimine konu olabilecek bütün imkanları seferber
edilir. Kurumsal kimliğinizi ifade eden markanız, logonuz, renkleriniz, satış
elemanlarınızın giyim-kuşamı ve konuşma tarzlarına kadar her şey birlikte
değerlendirilir. Antetli kağıtlarınızdan, zarflarınıza, yöneticilerin
kartlarından, satış noktalarının tasarımına kadar her şey bir bütünlük arz
etmelidir. Örneğin şirketinize ait bir aracınızın trafik kurallarını ihlal
ederek emniyet şeridinde seyretmesi de entegre pazarlama iletişimi konseptine
aykırı bir olgu olarak değerlendirilecektir. Sizi telefonla arayan bir müşterinizin telefon zilinin kaç
kez çaldığını sayacağını bilmeniz gerekir. Telefonu açan çağrı merkezi
görevlisinin konuşma tarzı, seçtiği kelimeler ve problemlere yaklaşım tarzı da
entegre pazarlama iletişiminin bir parçasıdır.
Televiyonu zaplayan, gazetelerdeki reklamları es geçen, insertleri
kapının önünde bırakan, radyo kanalını bir tuşla değiştiren tüketici trafikte
sevdiği markanın aracını, ana caddelerde bilboardları görmezden gelemez.
Metroda, hava alanında, belediye otobüsünde gördüğü görselleri bazen başka
yapacak bir şey olmadığından bazen de mecburiyetten okur. Aynen erkekler
tuvaletinde pisuvarların üzerine göz hizasına konulan iletişim mesajlarını
okumak zorunda olduğu gibi. Üstelik
bu tür iletişimler için gereken bütçeler hiçbir zaman geleneksel
medyanın devasa rakamlarına ulaşmaz. Diğer yandan internet, mobil mesaj,
elektronik posta gibi yeni medya araçları da entegre pazarlama iletişimin
farklı boyutlarını ortaya koymaktadır. Youtube gibi ücretsiz elektronik medya
ortamlarında videoclip yayınlamak ve bunu hedef kitleye izlettirmek geleneksel
medyanın imkanlarıyla kıyaslanmasa bile etkili sonuçlar doğurabiliyor. Bir şirket
bloğu kurmak ve müşterilerin yazmasını sağlamak buradan elde edilen bilgilerle
web sitesini geliştirmek entegre pazarlama iletişiminin süreçlerine uygun bir
çalışmadır. Ağızdan iletişim gibi ücretsiz ve etkili bir mecrayı kullanmak için
de entegre bir pazarlama iletişimi anlayışını gerektiriyor.
Bu süreçte pazarlama, iletişim, halkla ilişkiler, kurumsal itibar
yönetimi, algılama yönetimi, satış, tasarım, grafik, müzik, istatistik,
sosyoloji, antropoloji gibi bir çok farklı disiplinden yararlanarak hedef
kitleye en doğru mecradan en doğru medyayı kullanarak ve en doğru bir biçimde
kodlanmış mesajlarla ulaşma amaçlanmaktadır. Seçilen mesajların açık, şeffaf, net ve birbiriyle tutarlı
olması çok önemldir. Hedef kitle üzerinde maksimum etki yaratabilmek için de
hedef kitlenin hangi medyayı tercih ettiğini bilmek gerekir. Bunun için de
pazarlama araştırmasına başvurulmalıdır.
Hiçbir şey eskisi gibi değil. Pazar, tüketiciler, medya, mecralar ve
anlayışlar hızla değişiyor. Yeni olan eskisinin yerini alıyor. Pazarlama
iletişimi de yerini “entegre pazarlama iletişimi”ne bırakıyor.
Yorumlar